ساير بخش ها کتابخانه جدید پرسش و پاسخ مسابقات کتابخانه درس هايي از قرآن تفسير نور
کتابخانه
راه تربیت »
بسم الله الرحمن الرحیم
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً»   (1- تحریم، 6)
«ای كسانی كه ایمان آورده‌اید، خود و خانواده خویش را از آتش جهنم نگه دارید».

 
علی(ع) در توضیح آیه فوق می‌فرماید: خود و خانواده و فرزندانتان را تعلیم خیر دهید و آنان را تربیت كنید (تا از آتش جهنم حفظ شوید)    (2- تفسیر المیزان، ج19، ص689) معروف است كه خداوند هزار و یك اسم دارد، كه در دعای جوشن كبیر از امام سجاد علیه السلام آمده است و بعضی از آن اسامی در قرآن هم آمده كه بعد از اسم «الله» كلمه «رب» بیشترین تكرار را در قرآن دارد، در آیه اول سوره حمد (فاتحه) می‌خوانیم: «الحمد لله رب العالمین» حمد و ستایش مخصوص خدایی است كه پروردگار (تربیت كننده و مربی) عالمیان است. این مطلب گویای این است كه یكی از اساسی‌ترین مسائل در دیدگاه و مكتب متعالی اسلام مسئله تربیت، پرورش و تزكیه انسان است. كه مجموعه روش‌های تربیتی اسلام را باید از ابتدای تولد، و حتی قبل از تولد و در طول زندگی تا پایان بكار گرفت تا انسان در مسیر رشد و نمو و تكامل قرار گیرد.
اصولا قدر و منزلت، ارزش و اهمیت مسئله تربیت آنقدر واضح و روشن است كه نه تنها انسان بلكه سایر موجودات هم در سایه
«تربیت» و آموزش و پرورش قدر و منزلت بالاتر یا ویژه‌ای پیدا می‌كنند.
مثلا: دانه =< پنبه =< نخ ریسیده شده  =< پارچه  =< رنگ آمیزی  =< به صورت انواع مدل‌های لباس در‌ می‌آیند كه در هر مرحله ارزش مضاعفی پیدا می‌كند. همچنین آهن و چوب و طلا از زمانی كه به صورت سنگ معدن، یا چوب به صورت الوار، استخراج و تربیت و پرورش داده می‌شود تا مراحلی كه قیمت و ارزش زیادی پیدا می‌كنند.
از طرفی هم می‌بینیم دنیا از نظر مسایل صنعت، تكنولوژی، علم، انرژی اتمی، پتروشیمی و ماهواره و كامپیوتر و ... پیشرفت‌ های زیادی كرده است، ولی سؤالی مطرح است كه چرا روز به روز جامعه بشری با همه پیشرفتها، مشكلاتش ، با جنگ و خونریزی و خرابی، استعمار و استثمار حتی در كشورهای صاحب ادعا، قدرت و تكنولوژی زیادتر می‌شود بدون شك پاسخ این است كه؛ درست است از نظر علمی و تكنولوژی پیشرفت كرده ولی از نظر اخلاق، معنویت و انسانیت سقوط كرده‌اند.
پس با این مقدمه كوتاه و مختصر نتیجه می‌گیریم كه تنها علم و سرمایه، زور و قدرت نجات بخش انسان نیست، به همین جهت خداوند برای هدایت بشر به سوی هدف و مقصد واقعی پیامبران را فرستاده است و می‌فرماید:
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً»    (3- احزاب، 45 و 46) اى پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارت‏دهنده و انذاركننده! و تو را دعوت‏كننده بسوى خدا به فرمان او قرار دادیم، و چراغى روشنى‏بخش!
حال مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با لطف خداوند و عنایات حضرت ولیعصر(عج) جهت نكو‌ داشت منادیان و الگوهای تربیت شده در مكتب اسلام معلمان و مربیان جامعه فرهنگی و مكتبی، شهیدان عزیز رجائی و با‌هنر و یادگارشان روز امور تربیتی (هشتم اسفند) با مشاركت و همكاری اداره كل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش اقدام به چاپ و نشر این اثر، به نام «راه تربیت» نموده است كه متشكل از سه بخش:
1- مروری اجمالی بر اصول تربیت در قرآن و حدیث
2- نامه 31 نهج البلاغه نامه‌ی اخلاقی، تربیتی اجتماعی از امیرالمؤمنین(ع) به فرزند عزیزش امام حسن(ع)
3- مرور اجمالی بر اصول تربیتی از امام خمینی(ره)
كه امیدواریم مورد استفاده امت اسلامی به خصوص فرهنگیان عزیز، مربیان و معلمان و والدین گرامی دانش‌آموزان قرار گیرد.


مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی
محمد موحدی نژاد
پنجشنبه 12 محرم الحرام 1433 مصادف با روز شهادت
امام زین العابدین علیه السلام مطابق 17/9/1390
[صفحه ]» صفحه بعد


فهرست
مقدمهمروری اجمالی بر گستره و ابعاد تربیت در قرآن و حدیثاول) اهمیت و ارزشدوم) اهدافسوم) آثار تربیت الهیچهارم) آثار تربیت غیرالهیپنجم) عوامل تربیت الهیششم) انسان منهای تربیت* سفارشاتی از مهربانترین پدر (نامه 31 نهج البلاغه)* انسان و حوادث روزگار* مراحل تربیت* اخلاق اجتماعی* مبادرت به تربیت اطفال* روش تربیت فرزند* توجه به معنویات* آخرت گرایی* معیارهای روابط اجتماعی* تلاش در جمع آوری زاد و توشه* نشانه‌های رحمت و استجابت دعا* ضرورت یاد مرگ* شناخت دنیاپرستان* واقع نگری* حقوق دوستان* ارزش‌های اخلاقی* اجمالی از مبانی تربیت اسلامی از دیدگاه امام خمینی (قدس سره)اول) اصول تربیتدوم) ابعاد وگستردگی تربیتسوم) عوامل تربیت انسانچهارم) روش‌های ویژه‌ی تربیتیپنجم) موانع تربیت